imagine cu papagali

Revoluție în web design: papagali și ouvrieri!

Revoluția în web design a apărut prin includerea vechilor metode de lucru din tipografie. Este ceea ce constat eu, privind la ce se întâmplă în lumea creatorilor de site-uri. Iar ca să înțelegeți textul meu, ideile mele (iată, mă simt ca „pe vremuri” când îmi dădăceam cititorii din rubrica mea de ziar!) ar trebui să vedeți două pagini web, despre două restaurante.

Înainte de a vă uita însă la ele, vreau să vă spun că acest text nu are nimic publicitar în el, vreau doar să spun ceva care seamănă a teorie:

Prima este una care se încadrează în eticheta mea de web design papagal, și dacă veți citi textul până la capăt veți observacă nu e nimic peiorativ, este și acesta un gen a crea un site. Dar, în structura lui interioară, acel site nu are nimic. Sau prea puține. Stă sus în Google din cauza altor motive. Stă și va mai sta cât timp stăpânii vor rămâne ceea ce sunt. Dar trebuie să recunosc, e un site frumos, un papagal cum poate aș vrea la mine pe hol.

A doua este o pagina din site-ul unui restaurant din Timișoara. Nu spun nimic despre web design, este de ouvrier, aflați mai jos ce înseamnă. Diferența dintre cele două este popularitatea. Asemănarea, punctul comun, firul roșu ce le leagă nu este nimic din web design, ci este tema pe care o tratează și anume că amândouă se ocupă de același lucru, respectiv fiecare de câte un restaurant.

Ceea ce le deosebește esențial este însă modul de lucru al celor două stiluri de web design. Și fiecare dintre acestea este determinat de notorietatea proprietarilor de site în ceea ce fac.

Creatorii de web design și castele lor

Viziunea mea în web design mă face să împart site-urile în două categorii: site-uri care muncesc și lucrează pentru stăpâni și pagini web care au fost create în umbra proprietarilor, acestea din urmă sunt niște site-uri care dacă n-ar fi în umbră nimeni n-ar ști că există și soare! Adică sunt frumoase, te uiți la ele cu plăcere, dar nu sunt făcute de web designeri! Sunt create de pictori, cântăreți, bucătari, șoferi de curse, etc. În schimb, site-urile care muncesc au un web design din care se simte transpirația.

caste din india

Lumea reala e plina de culoare. Cea a html-ului este cu coduri…

Părerea mea este că lumea paginilor web, mă refer la site-uri și la felul în care arată și funcționează acestea, la design dacă vreți, lumea de acum, din septembrie 2015, este într-o revoluție pe care toți o observăm dar mai puțini o înțelegem. Este cam ca în viața de zi cu zi, una în care alergăm după frumos, după siluete, după eleganță… sau dimpotrivă: vrem eficiență și putere.

Lumea web design-ului s-a împărțit în două iar transformarea este cu atât mai evidentă cu cât se bazează pe un lucru care pentru unii este dureros: dispariția cărților! Vrem sau nu să acceptăm,aceasta se va întâmpla, cărțile tradiționale vor fi înlocuite de paginile web. Și ceea ce mai puțini observă: tipografii de ieri sunt cei care trasează o parte din web design-ul de mâine. Partea cu maneaua există și ea, dar este altceva, este un altfel de estetică, sau pentru alte gusturi…

Dacă ați fost atenți la ce-am spus mai sus înseamnă că ați înțeles, trăim și luăm parte la revoluția papagalilor.

Site-uri papagal

Mă gândesc că unii vor înțelege printr-un site papagal ceva așa, la modul peiorativ! Nu, eu vreau să zic că un site poate fi numit papagal dacă atrage privirile, la care lumea se uită cu interes, cu mirare, cu admirație, dar și cu ciudă că papagalul nu va fi niciodată în stare să scoată decât cel mult câteva cuvinte! Cam așa este și un web design de papagal, ceva frumos, vocabular sărac dar la care toți ne simțim datori să-i băgăm niște semințe printre gratii, să-i dăm niște fructe, ceva, un site care este ținut de măreția stăpânului. Iar pentru asta a fost anagajat un web designer, să facă un site pentru papagalul lui… Dar… nu va conta prea mult cum iese, căci nu cușca e importantă ci papagalul!

papagalDacă stăpânul n-ar fi celebru, dacă n-ar avea bani, nici site-ul lui n-ar exista, nici cel care face web design n-ar putea să trăiască, etc. Măreția stăpânului face deci toți banii, dacă el n-ar fi, n-ar avea nici papagal, n-ar fi nicio pagină web cum s-ar zice, iar noi nu ne-am duce la el acasă să-l vedem și să-i hrănim papagalul, să-i dăm fructe și naiba știe ce mai mănâncă papagalul că eu n-am avut niciodată, doar m-am holbat la ei…

Site-uri papagal ar putea fi numite ale lui Barack Obama, Serena Williams, Mihai Gâdea, Florin Piersic, Coco Chanel, Alain Delon, Madonna, Leo de la Strehaia, Vladimir Putin, Nadia Comăneci, Julio Iglesias, etc… site-uri care vor exista și vor fi în SERP-ul Google nu pentru că ar fi niște site-uri cu web design formidabil, ci pur și simplu pentru că stăpânii sunt formidabili, în viața de zi cu zi se vorbește despre ei, fac ei ceva, iar din acest punct de vedere site-urile lor pot fi de tot rahatul, să aibă un web design execrabil sau fantastic, chestiile astea nu contează. Ele sunt în umbra celebrității și nu au nevoie de web designerul cel mai bun, ba dimpotrivă, și le pot face și singuri, nu au nevoie de SEO, de html și alte prostii din astea.

La fel de bine însă site-urile papagal pot fi create și de cei mai buni creatori de site, nu asta contează…

Poate veți spune că sunt invidios. Hm… în parte așa este, căci site-urile papagal lansează cariere. Să zici că ai făcut site-ul lui Florin Salam înseamnă ceva, îți transferă o aură, domle, ăsta e bun! Să fie numele tău ca marcă de web design la Angela Merkel, pac, dintr-o dată îți cresc comenzile. Iarăși, nu contează site-ul ci proprietarul, cel care plătește web designerul!

Sper că ați înțeles ideea ce înseamnă un site papagal. Unul care poate avea absolut orice web design, căci noi ne vom prosterna oricum la el și vom spune Doamne ce frumos! Dar vom spune asta ȘI din respect pentru stăpânul papagalului, din admirație. căci site-ul în sine nu scoate mai mult de cinci cuvinte, v-am spus, web design-ul poate fi oricum dpv tehnic și SEO, să fie doar frumos! Frumos în nota estetică din care facem parte noi, privitori și stăpâni deopotrivă.

Web design pentru ouvrieri

Ei, ouvrierii, nu sunt niște sărăntoci, sunt oameni care muncesc. La fel și site-urile lor, un site care muncește este acela care are rolul calului din casa țărănească a răzeșilor și moșnenilor, a tractoarelor de la chiaburii bănățeni. Un web design cu eticheta de ouvrier (dată de mine) va trage pentru stăpânul lui, dacă site-ul n-ar exista, stăpânul ar trebui să muncească mult mai greu. Sau ar face altceva…

web-design-worker

In web design si in lumea internetului, la fel ca in viata reala, cele mai solide lucruri le fac adeseori niste anonimi…

Un web design care muncește, al unui hotel de exemplu, face ca site-ul să poată fi găsit când cineva își caută cazare în orașul unde a ajuns ca turist. Poate fi comparat cu pliantul unui hotel din urmă cu câțiva ani, cu reclama dintr-o revistă sau dintr-un ziar. Cine mai caută așa ceva? Acum totul este pe internet, vrei să găsești cel mai bun restaurant? Nu trebuie decât să te folosești de sugestiile automate de căutare oferite de Google… Telefoanele inteligente, Google și omul cu SEO te localizează imediat și îți dau cea mai bună soluție.

Aici, în branșa aceasta a internetului, în lumea celor care fac pagini web cu design eficient au migrat oamenii din tipografii, mai bine zis concepțiile lor de lucru, căci oamenii în sine sunt cam ramoliți, acesta este adevărul. Dar să nu vă închipuiți că rigurozitatea, precizia și bogăția de conținut a unei cărți, metoda de implementare a acestora, a fost aruncate la coș. De fapt, nicăieri nu se aruncă lucrurile care sunt bune și mai pot fi folosite, chiar dacă ați fi tentați să credeți asta.

Concret, dacă ați observat cumva, un site cu web design eficient făcut în urmă cu cinci ani are alte principii față de cel de acum. Adică spațiul este mai bine folosit, ușurința în accesare este net superioară, etc… De unde credeți că vin acestea? Eu cred că e nevoia de folosire a eficienței, a colecției de informații, cumpărătorii de cărți de odinioară s-au transformat în vizitatori de pagini web, chiar dacă și în cifre de like-uri.

Viitorul se SEO bine!

Vă place titlul? Vreau să spun că viitorul aparține structurării informației, felului în care este ea găsită, ușurinței în a o citi, în internet și web design desigur, căci la acestea mă refer. Desigur că întotdeauna vor exista și lucruri care ies din tipare, care nu se încadrează la nimic, ce vor fi însă foarte apreciate. La fiecare marfă există cumpărătorul ei…

reading-the-paper

Intotdeauna se va citi. Doar ca ziarele traditionale… adio!

Dacă vorbim despre transformarea ziarelor și cărților în pagini de internet, de migrarea tipografilor în web design, ar trebui să facem unele observații.

Esențial este că oamenii citesc, dar altfel și de la alte vârste și citesc și altceva și mai ales ce găsesc. Rămâne ca sarcină pentru următorii ani să fie și o revoluție a părinților. Una care să-i poată face capabili să înțeleagă ce vor copiii lor. Eu… habar n-am cum și în ce fel o să fie revoluția asta! Și dacă este posibilă.

Suntem într-o revoluție continuă. Acum, cea la care privesc EU este revoluția din web design. Alături, la apartamentul de lângă al meu se desfășoară o revoluție a televizorului…