nofollow anti spammer

Atributul „nofollow” – scutul anti-spam din paginile web

Orice web designer ar trebui sa foloseasca atributul „nofollow” ca pe un element ajutator in lupta cu spammer-ii. Asta desigur daca exista aceasta intentie, daca munca lui nu se rezuma doar la a lua o comanda de web design, o face si cu asta gata, s-a incheiat… alta la rand!

Din punctul meu de vedere, „nofollow” inseamna in primul rand responsabilitate. Concret, daca in site-ul pe care-l construim, la link-urile pe care le includem introducem atributul acesta, impiedicam practic spammer-ii sa se „agate” de site-ul sursa si de site-ul tinta. Pare paradoxal, dar acesta este adevarul, nefolosirea nofollow-ului s-ar putea oarecum asemana cu permisiunea data de o fiinta vie tuturor capuselor de a i se prinde de piele si de a se hrani din aceasta.

Cel mai elocvent exemplu de lupta anti-spam cu ajutorul „nofollow”-ului este site-ul Wikipedia. Pentru a intelege insa cum se desfasoara activitatea acestui portal si cum foloseste atributul in scopul de a pastra la distanta spammer-ii trebuie sa explicam putin ratiunea introducerii acestuia. Inca din „head”-ul unei simple pagini de internet, web desginerul are posibilitatea de a introduce meta tag-ul care transmite robotilor de cautare sa indexeze sau nu (nofollow).

Sensul si locul din meta tag si link…

Semnificatia este clara, adica Google (sau alt motor de cautare) este invitat sa indexeze sau nu continutul paginilor spre care se fac link-urile. Trecem peste faptul ca este la latitudinea entitatii daca indexeaza sau nu respectivele pagini tinta ale legaturilor (Google de regula nu indexeaza). Astfel, web designer-ul are la dispozitie un mijloc de a debloca vizitarea de catre roboti a unor pagini blocate prin fisierul robots.txt. Acesta este un aspect.

A doua caracteristica a nofollow-ului din meta tag este aceea ca prin indicatia de a urma legatura, se da de fapt girul de incredere asupra link-urilor din pagina in discutie. Cu alte cuvinte, ajutam Google sa indexeze, practic zicem ca „da, sunt pagini de incredere, puteti sa le citit linistiti”!

Folosirea insa a atributului nofollow doar in meta tag s-ar putea sa fie insuficienta sau prea rigida. Atunci, cei care se ocupa de reinventarea permanenta a html-ului s-au gandit sa ofere si posibilitatea de introducere in cadrul link-urilor.

Asa se face ca atunci cand studiem codul sursa al unei legaturi daca intalnim atributul nofollow e ca si cum am citi „aceasta nu este ceva de incredere, eu nu pot sa bag mana in foc ca este reala informatia oferita aici sau ca nu este vreun site plin cu virusi!”

De fapt, in „codul de bune maniere” al celor de la Google se spune limpede ca regula ar trebui sa fie utilizarea de nofollow in cazul unor pagini despre al caror continut nu ne putem exprima cu certitudine. Si totusi, acest lucru nu se intampla, web designerii in marea lor majoritate ignora. De ce, este o alta discutie…

Wikipedia – suma de nofollow-uri…

Incercarea admirabila a celor de la Wikipedia de a face o enciclopedie online, free, de articole si informatii, de fapt de a imbogati astfel bagajul de cunostinte puse la dispozitia publicului se loveste insa de o piedica deloc de neglijat: credibilitatea sursei!

De-a lungul timpului au incercat si ei tot felul de metode de a verifica autenticitatea sursei de informare, dar se pare ca includerea in link a atributului nofollow este una dintre cele mai sigure metode, sau ma rog, apreciate… Incercati sa studiati link-urile atunci cand urmariti un articol. Veti vedea pretul pe care-l pune Wikipedia  pe informatia respectiva. Daca este nofollow atunci e indoielnica! Mai trebuie amintit ca optiunea implicita a unui link este follow? Mai ales daca folosim editoarele de html… sau in special atunci!

Web design anti spam

Nu e fortat deloc subtitlul. Daca am avea toti decenta de a include in link-uri atributul acesta… am descuraja spammer-ii sa ne urmareasca fiecare miscare de pe blog, de pe forumuri… etc… peste tot pe unde vad o legatura.

Asta nu inseamna ca daca avem un nofollow Google nu va merge acolo! De fapt, ca o parere personala, Google nu tine intotdeauna cont de chestia asta. Am remarcat ca locuri in care exista implementat atributul nofollow si deci logic ar fi fost sa se ignore… nu se intampla asa.

Inca o data, totul este relativ pe lumea asta, dar daca vreti sa stati la adapost, urmati regulile!