1000-like

1 sau 1.000 like-uri de pe FaceBook la Google = 0!

Există o tendință de a acumula cât mai multe like-uri care, speră cei care au un website, va crește site-ul lor în popularitate și îl va plasa în fruntea căutărilor Google. Teoria aceasta este atât de falsă încât nu vă vine să credeți! Mai mult, goana după like-uri vă poate aduce chiar și penalizări iar acesta este ultimul lucru pe care vi-l doriți. Acest text nu este neapărat despre web design ci despre un principiu de construcție a unui site, despre marketingul care trebuie să însoțească un website.

Dacă vorbim strict din punct de vedere al web design-ului, în cazul de față este bine de înțeles nocivitatea goanei după 100, 1.000 de like-uri, 1.000.000 de like-uri și vă rog să aveți răbdare să citiți până la capăt. Pentru a înțelege de ce este periculos să te lăcomești după ceva care nu-ți trebuie, care până la urmă te poate îmbolnăvi ca o mâncare pe care o înghiți pe nerăsuflate, vă rog să urmăriți raționamentul din textul de față.

Ce înseamnă o pagină de FaceBook?

Din punctul de vedere al celor de la FaceBook, o pagină la ei este de două tipuri mari și late: pagina de cont personal și cea de firmă, organizație, artist… ceva care înseamnă mai mult decât un simplu cont de e-mail asociat unei conexiuni cu FaceBook-ul. Acest aspect ar trebui reținut căci, așa cum ați observat și dvs, există conturi personale transformate în conturi de firmă.

De ce-și fac oamenii conturi personale de FB cu numele „Fabrica de conserve albastre”!? (Numele este aiuristic, ca să nu jignesc pe nimeni, să nu-mi sară cineva în cap…) Motivația primordială este aceea că-și închipuie cum astfel vor urca în vizibilitate, vor fi găsiți la căutările pe internet. Oare? Doar dacă se face o căutare specifică vor apărea pe Google, iar dacă-i cauți pe FB trebuie la fel, să fii foarte exact în căutări… ori, acesta nu e un avantaj, trebuie să fii găsit de la general la particular și de la local la general, cele două mari principii ale celor de la Google.

Marele lor risc, al celor cu conturi personale transformate în fabrică, este acela că pot să fie penalizați însăși de către FaceBook deoarece utilizează un truc. Le este oferită posibilitatea de a-și face o pagină de FB dar… fie din neștiință, fie din șmecherie… nu o fac. O pagină de firmă are posibilitatea de a-și trece în setări o mulțime de caracteristici, doar pentru asta e făcut respectivul șablon. Și totuși…

Dacă au vreun „prieten“… și acestuia i se pune pata o va face el… va raporta chiar el la FB, e plină lumea de raportori.

Cum vede Google o pagină de FB

La fel ca un site obișnuit, acesta este răspunsul. Dacă doriți să știtți de ce sunt atât de sigur vă rog să citiți un articol de-al meu ceva mai vechi din care veți înțelege mai bine: FaceBook nu primește cadouri de la Google!

Credeți cumva că vorbesc prostii? Priviți și singuri videoclipul în care șeful anti-spam de la Google, cel puțin la vremea aceea era, Matt Cutts, relata despre acest subiect. despre ranking in Google de la FaceBook sau Twitter.

Deci, o pagină de firmă din FaceBook este văzută de Google întocmai ca un site. Rețineți, când spun firmă folosesc un termen generic, se referă la orice alt cont decât o persoană fizică, mă refer la o fabrică de chibrituri, la un pianist, la un folkist, un ONG pentru câini, la pagina unui pulitician, la orice nu este un cont personal. Aceasta este și explicația pentru care atunci când suntem în căutarea de „mobilă la comandă”, de exemplu, ne apar tot felul de pagini de FB care sunt plasate înaintea altor site-uri de producători veritabili, iar cei de pe FB sunt de fapt doar niște amatori.

Explicația pentru care Google a găsit de cuviință să plaseze o pagină de FB înaintea unor firme cu ștaif, firme care au băgat bani serioși în publicitate online și în web design, nu este neapărat susținută de calitatea produselor prezentate, cei cu pagini de FB fiind adeseori niște mici copii în materie de producție. Dar Google nu se uită la asta. El tratează paginile la fel, dacă îndeplinesc anumite criterii, dacă au un anumit conținut, dacă informațiile de căutare sunt plasate în anumite locuri, etc.

Deci, subliniez, cei care au pagini de FB ce se plasează înaintea site-urilor veritabile nu sunt neapărat mai buni în ceea ce fac, ci doar mai inteligenți. Au știut să profite de acest procedeu de marketing și l-au exploatat, uneori involuntar. Vă veți pune problema: ok, hai să adaptăm paginile de FB astfel încât să corespundă criteriilor Google de căutare și afișare! Eroare. Nu se mai poate! După ce s-au strâns un anumit număr de like-uri paginile de FB nu-și mai pot modifica numele, adresele, proprietățile… așa vrea Zuckerberg și trupa lui!

Singura soluție ar fi crearea unei noi pagini de FB și dotarea ei așa cum trebuie. Să știți că și paginile de FB pot fi foarte productive, te poți folosi de ele foarte bine. Numai că trebuie să știi cum! Citește și Promovarea pe FaceBook, avantaje și dezavantaje.

Și totuși, numărul de fani nu are nicio importanță?

Ba da, de amorul artei, dar nu pentru Google! Adică nu este important numărul lor ci calitatea lor, ori tocmai acest aspect nu-l poate determina Google, câți din fanii unei pagini au venit acolo pentru că le-a plăcut sau au ajuns pentru că … știți și dvs cum se adună lik-urile!

Cei de la Google au un fel de raport de apreciere a unei pagini, site, cum vreți să-i spuneți, se numește rata de respingere. Aceasta înseamnă că dacă ai 1000 de vizitatori și aceștia stau pe site-ul tău în medie vreo 10 secunde, înseamnă că ai o rată dezastruoasă. Dacă în schimb media de timp petrecută pe site-ul tău este de 2 minute ești boier Bibescu, site-ul tău lucrează cu adevărat!

Google nu poate face acest calcul, nu trebuie să vă spun eu de animozitățile dintre Google și FaceBook, ca atare, neavând acces la informații a renunțat la cuantificarea numărului de like-uri ai unei pagini în ierarhizarea acesteia. Pur și simplu nu contează! În schimb, un site clasic poate fi măsurat de Google astfel, există o multitudine de instrumente care fac acest lucru…

Existența fanilor e un lucru bun

Da, existența fanilor unei entități, firmă sau ONG sau… înseamnă cu totul altceva. E un lucru pozitiv în evaluarea unui site. De aceea webmasterii bagă prin site-uri butoane de distribuire a conținutului, de like-uri, de share…

Să ne înțelegem, existența factorului de socializare a unui site este ceea ce contează în evaluarea făcută de Google, nicidecum dimensiunea acestuia, căci acest din urmă indicator este ceva înșelător. Poate fi modificat artificial prin cumpărarea de like-uri, prin mașinile de share, etc…

Ca să profite de dimensiunea de socializare, suficientți webdesigneri s-au gândit să bage într-un site butoane de FaceBook, de Twitter, de Instagram, de, de, de… Efectul obținut a fost cel contrar, căci spider-ele de la Google sunt făcute de oameni și nu invers. Să fim serioși, cine care are o afacere și un site pentru aceasta are timp să stea să vadă toate rețelele de socializare!? De aici au apărut penalizările Google, și-au dat seama că se fac abuzuri.

Conținutul este rege

Oricâte butoane, like-uri, orice web design, oricât SEO bagi într-un site… nimic nu valorează mai mult decât un conținut bun, mai mult decât faptul ca site-ul respectiv să aibe conținutul pe care spune că îl are.

Ai reclame în site? E bine. Nu e nimic ilegal, nimic împotriva firii să te folosești de publicitate pentru a-ți atinge scopul, pentru a face afaceri. Ai reclame cu filme porno? Asta este deja o chestiune care nu se adresează publicului larg, pot să vadă minorii și ca atare ești declasat, site-ul tău se duce undeva în spate, să nu-l mai vadă nimeni.

Vizitatorii tăi vin din surse plătite, din site-uri care primesc bani ca să-ți trimită trafic? Jos cu site-ul tău, dacă tot vrei să cumperi vizitatori, de ce nu plătești la Google pentru asta? Sau credeți că ei sunt organizație pro-bono, că muncesc pe gratis, că la ei banul nu are valoare?

Ați înțeles până acum ceva despre diferența dintre Google și FaceBook? Poate că nu m-am exprimat cum trebuie: cel puțin până acum, Google include FaceBook și nu invers! De ținut minte.