Decăderea firmelor de web-design

web design monitoare
Noile tendinte in web design sunt solutiile accesibile oricui

Un observator atent al internetului a realizat fără îndoială că locul firmelor de web design este luat de micii întreprinzători, cum ar spune oficialitățile din România referindu-se la freelanceri, o meserie care este recunoscută doar de facto și doar între utilizatorii spațiului virtual. Fără a intra în polemică și revenind la subiectul textului, îndepărtarea marilor firme de la masa din ce în ce mai mare a serviciilor virtuale este vizibilă mai ales în domeniul de software pentru realizarea de web design.

Explicația este simplă și nu are nimic conspiraționist în ea: cu cât internetul este folosit de mai mulți oameni, cu atât acesta capătă un caracter mai popular, mai accesibil. Iar atributele unui asemenea fenomen sunt (printre altele) și prețuri scăzute, cât mai mici, dacă se poate gratis.

Înlocuirea softurilor specializate cu platforme free

editor html produs de coffeecup captura de ecranUna dintre cele mai cunoscute situații care argumentează teoria de mai sus este cea a celor de la Coffee Cup Software, mărirea și decăderea lor, dar mai sunt suficiente exemple, precum și cel al celor de la Macromedia. Acestea produceau soft pentru crearea de site-uri destinate în principal celor cu abilități în limbajul html, deci a cunoștințelor specifice. Apariția fenomenului de blogging a dat direcția definitivă a internetului, respectiv pagini web care sunt citite de toată lumea și pot fi realizate de oricine, iar în web design asta înseamnă că poți să-ți faci singur propriul site.

Platforma wordpress este doar un exemplu, dar mai sunt alte lucruri asemănătoare precum Dot Clear… Care este mai bun, mai răspândit, nu discutăm acum, remarcăm doar că există și detaliem motivele popularității lor.

Cei de la Coffee Cup păcătuiau prin tehnicitatea softului pe care-l vindeau. Când s-au trezit că wordpress-ul vine tare din urmă a fost prea târziu. Să poți face un site singur și fără a folosi cod html era o adevărată provocare, iar chestiunea au înțeles-o freelancerii care, prin acele platforme open source au fost primii. Publicul a fost încântat încă de la bun început, iar asta nu pentru că a crescut senzațional numărul celor care doreau să se lanseze singuri pe internet, să-și facă singuri site-ul, singuri să-l gestioneze, ci pentru că au scăzut costurile în mod semnificativ. Nu înseamnă că omenirea a devenit mai deșteaptă peste noapte.

Una era să plătești o firmă care-ți face un așa zis produs personalizat de web design, alta era să fii propriul tău creator, să descarci de pe net un soft pe care-l poți controla în cea mai mare parte singur. Că nu aveai timp și nu-ți plăcea era altceva, dar important era că înțelegi despre ce e vorba.

Facem abstracție de cazul României, unde folosirea soluțiilor de web design piratate era o chestiune la ordinea zilei, dar peste Ocean legea drepturilor de autor și respectarea ei a fost întotdeauna literă de lege, de principii, de onoare…

Soluțiile open source sunt așadar cauza decăderii marilor firme producătoare de software specializat pentru web design. Locul companiilor este luat, încetul cu încetul dar sigur ca tabelul lui Mendeleev, de către freelanceri. Adică de o specie de muncitori cu înaltă calificare dar care nu au de plătit proprii angajați, sunt mai creativi și mai ieftini.

În internet nu există nimic „for ever”

Unul din marile sloganuri ale celor de la Coffee Cup a fost: actualizare și mentenanță pe viață, adică dacă achiziționai de la ei un anumit soft pentru crearea paginilor web, a vreunui element grafic sau doar pentru administrarea site-ului, aveai garanția că primeai actualizările toată viața. Ca ei au procedat și alții, iar realitatea vieții le va da o palmă în acest sens.

Curând, trezindu-se din capcana de marketing pe care au pus-o la cale, au început să elimine din portofoliul lor de oferte anumite programe. Desigur, atâta a fost viața lor, aceasta era explicația oferită. Foarte adevărată, din punct de vedere contractual. Doar că, aceia care trăiau din web design au migrat în cea mai mare parte spre platformele de tip wordpress și spre plugin-urile oferite de sute de mii de dezvolatatori entuziaști. Un enorm beneficiu. Iar cei care au cumpărat softul în ideea că-l folosesc doar ei, fără a avea și cunoștințele tehnice necesare, au devenit un fel de mici țepuiți: software-ul cumpărat nu mai era de actualitate…

Au dispărut marile firme de web design? Nu toate, unele au fost absorbite de către giganți, vezi Macromedia care a fost cumpărată de către Adobe, altele s-au reorientat spre aplicații mai greu de înțeles de către publicul larg. Adică spre aplicațiile pentru telefoanele mobile, ceva ce folosește toată lumea dar sunt foarte puțini cei care le pot produce….

Sau spre soluții strict specializate. Important este că nu există sintagma pe viață. Quod erat demonstrandum