Greșeli în web design. Care te trag în jos… Sigur!

greseli in web design
Sa faci greseli nu e o crimă iar cele din web design se mai repară...

Proiectele de web design încep (aproape) întotdeauna cu discuții. La propriu și la figurat. Dacă e vorba de site-uri personale, de obicei opțiunile sunt mai limpezi. De regulă omul știe de la început ce vrea. Să fie așa, să aibă asta sau, mai simplu, îți spune direct: uite-așa! Și-ți arată un site pe care să-l copiezi.

Articol realizat cu bunăvoința Genki Medical Center, clinică de recuperare medicală din Timișoara.

Site-uri șablon. Li se mai spune template-uri. Câți pot pretinde că sunt creatori de web design?

Dacă e vorba de o firmă unde mai mulți au un cuvânt de spus lucrurile devin complicate. Trebuie împăcate toate gusturile. Mai ales dacă fiecare crede că părerea lui este (cea mai) importantă. Am în cap și-n experiență câteva astfel de cazuri. Nu le pot dezvălui pentru că nu se face așa ceva.

Însă cred că sunt foarte rare cazurile când se întreabă și se ține cont de părerea celui care se va ocupa de promovarea site-ului. Cel ce se ocupă de promovare, de SEO adică, este foarte rar și cel care face site-ul. Căci cel care face designul web, chiar dacă este de față, chiar dacă este întrebat, opiniile lui se vor potrivi ca nuca-n perete. Ce spune el nu contează. Chiar este lipsit de importanță.

El va propune doar idei care să-l avantajeze. Adică să fie mai puțin sau mai ușor de făcut, să nu dea banii pe licențe. Ba, mai mult, va promova o idee dacă a mai făcut ceva asemănător și la care doar să modifice datele. Desigur că asta însă nu va recunoaște.

Esențialul în crearea unui site

Ați înțeles ce vreau să spun. Dacă doriți să începeți un proiect de web design asigurați-vă că site-ul se va putea promova. Este foarte important. Degeaba iese un site frumos, adică pe gustul proprietarului. Spun că degeaba băgați bani în crearea unui site, dacă el este șchiop din naștere. Un magazin online poate fi cel mai jalnic coteț, dar dacă apare înaintea altora și intră oamenii, având marfă bună o să vindeți!

Hop, așadar am spus două elemente esențiale: să fii în față și să ai marfă bună! Dacă aveți alte idei…

În continuare, am să vă expun două greșeli de design, care sunt fatale oricăror pagini web. Sunt fatale pentru că țin site-ul pe loc. Adică site-ul urcă până la un moment dat unde gata. Nu mai merge nici împins. Cam ca la o mașină bună dar care merge cu frâna de mână trasă.

Website-uri arhaice greu de indexat

Sincer, eu unul nu am crezut că mai există site-uri cu pagini în frame-uri. Cu cadre, cu pagini una într-alta sau cum doriți să-i spuneți. Sau chiar două pagini alăturate dar incluse într-o a treia. Ce înseamnă asta… că două (sau chiar 3-4) pagini web se deschid într-una singură. Este un sistem care nu se mai folosește demult. De ce? Sunt dificil de indexat. Google nu le agreează, nici el nici alte motoare de căutare, nici browserele.

Astea se făceau pe vremea când era războiul din Kosovo, adică atunci când am început eu să învăț HTML. Când am făcut primii mei pași de designer web. Despre asta puteți afla la citind pe unul dintre blogurile mele.

Dar, probabil vă închipuiți că mă dau mare și vorbesc prostii. Am găsit o discuție pe un forum de webdesign de acum cinci ani. În el se explică limpede că încă pe atunci erau o soluție de design web absolut depășită. De fapt, dialogul la care mă refer e o conversație între doi webmaster.

web design genki timisoara
Un web site cu design făcut în trei frame-uri
aceeasi pagina vazuta pe mobil
acelasi articol vazut pe telefonul mobil

Pentru a păstra sursa de informații, poate link-ul dispare, am extras și o captură de ecran. Poate vă e mai simplu să vedeți, am subliniat eu cu galben ce este important. Și, în discuția de mai sus se spune că există într-adevăr o soluție de indexare a conținutului din frame-uri, dar necesită implementarea unui script java.

forum webmaster
Cu mare greutate se puteau indexa site-urile in ferestre in 2015. Închipuiți-vă cum este acum!

Aici intervin eu și vă spun doar dvs. Că să mai pui un script într-un site wordpress este ca și cum ai pune pe un măgar supraîncărcat încă o valiză. Totul devine și mai complicat. Adică era dificil pe atunci, în 2015, când se purta discuția asta, când era greu pentru browserele Chrome sau Firefox sau mai știu eu care. Vă închipuiți ce este acum!

Și voi exemplifica un site făcut în frame-uri. Un site actual. La care calitatea conținutului este lăsată în umbră de cel care a făcut design-ul web. Sunt absolut convins că din inconștiență și comoditate. Și, așa cum am mai spus și altă dată, unui programator îi va fi întotdeauna extrem de greu să înțeleagă SEO. Ce înseamnă optimizarea și promovarea unui site. El va lucra doar în ideea că opera lui să fie cât mai bine plătită și să se vadă pe monitor așa cum vrea clientul.

Design web responsive. Adică pentru telefoane mobile

Iarăși, mi-e greu să cred că încă mai există vreun designer web care să creeze pagini ce nu se adaptează telefonului mobil. Un bun programator va reuși întotdeauna să păcălească un client habarnist. Dar nu și pe webmaster. În realitate, în viața de zi cu zi, administrarea unui site nu se face întotdeauna de către cel care s-a ocupat de designul web.

În practica administrării site-ului pot fi diverse persoane, care în pofida celor mai bune intenții ale lor, poate că sunt chiar proprietarii site-ului, n-au nici cea mai vagă idee ce trebuie să facă sau cum să afle rezolvarea unei probleme. De exemplu, deși există instrumente puse la dispoziție chiar de către Google, acestea nu sunt folosite.

Webmaster-ul și urechile lui ciulite

Un webadmin grijuliu își va monta în site-ul pe care-l urmărește tot felul de „senzori”. În acest mod va afla mereu de semnalele pe care i le trimite Google. Și va lua măsurile în consecință.

De exemplu, ce înseamnă când primești mesajul că site-ul nu este adaptat pentru telefoanele mobile!? Chiar dacă el a plăcut clientului. În mod clar, este o experiență neplăcută. Iar dacă Google îți spune asta, un mesaj pe care-l vezi doar tu, înseamnă că este chiar în neregulă.

atentionare despre web design non-responsive
Mesaj trimis de Google webadmin-ului despre site, respectiv are o constructie non-responsive. Mesajul este subliniat cu roșu.

Începând cu 1 iulie anul trecut, primul criteriu de care ține cont Google la indexare este ca acestea să fie perfecte pentru mobil. Adică să fie responsive, un termen care place mult webdesigner-ilor mai tineri. Ca să nu ziceți că iar mă dau mare, citiți comunicatul celor de la Google. Nu vă luați după mine.

Dar ați putea să citiți ce am scris eu în 2015 despre trecerea la site-urile adaptate telefoanelor mobile. Sau ce spuneam în 2016 despre penalizarea site-urilor care nu se adaptează telefoanelor mobile. Bine, să nu credeți că eu sunt guru. Că știu tot și prevăd. Dar citesc și eu din surse de încredere. Le deosebesc, doar am fost ziarist…

Cam ce înseamnă un site responsive, adică adaptat pentru telefoanele mobile, nu cred că mai e cazul să insist. Să se vadă bine și pe desktop și pe mobil. Simplu. Să presupunem că un designer afirmă că opera sa este o „creație web” vizibilă pe orice dispozitiv. Dvs., creduli, vă uitați pe telefon și vedeți site-ul și ziceți „bah, are dreptate, trebuie să-i dau banii!”

Lucrurile sunt însă diferite. V-am spus mai sus. De exemplu, dacă literele sunt prea mici, ca la contractele de telefonie mobilă, Google va da mesajul că nu e ok. Dacă distanța între rânduri este prea mică, așa vrea proprietarul, de exemplu, iar designerul face cum vrea acesta, atunci iar nu e ok.

Putem ignora semnalele Google?

Desigur, se poate ține cont de orice, se ignoră orice, fiecare face ce vrea pe banii lui. Însă în astfel de cazuri efectul este acela că Google va prefera pe alții în locul dvs. Adică puteți fi oricât de buni în ceea ce faceți, dacă aveți un site web cu design lamentabil. (Nu mai spun că designul în sine se opune optimizării SEO!) Puteți fi fi cei mai buni din lume dacă Google va arăta pe SERP (lista cu rezultatele căutării) pe alții înaintea dvs. Acesta este efectul.

Citește ce spun alții despre site-urile pentru telefoanele mobile

Cum se ajunge aici!? Destul de simplu. O dată vă sabotează Google. Că nu faceți ceea ce el v-a cerut. A doua oară vă sabotează proprii dvs foști viitori clienți. Omul, bine intenționat, intră pe site-ul dvs. Pune degetul pe un link (o legătură) dar fiindcă aceasta era prea apropiată de o alta, se deschide din greșeală altă pagină decât cea care-l interesa. Și pleacă de pe site. Sau fiind literele prea mici, nu le vede, nu are ochelarii la el și pleacă de pe site-ul dvs.

Veți spune, mare brânză! Așa este, nu-i nicio scofală, un client, doi se duc nemulțumiți că nu văd ce vor ei. Timpul acesta petrecut pe site se contabilizează. Se notează și faptul că au vizitat doar 2-3 pagini, sau chiar numai una. Și aceste contabilizări cresc un indicator de la Google, respectiv „bouncing rate” adică rata de respingere.

Cu cât aveți o rată de respingere a site-ului mai mare, cu atât veți fi plasat mai în spate în căutările Google. Sper că vă este clar acest lucru.

Și, atunci, vă întreb: pentru ce ați mai băgat banii într-un site? Pentru ce ați făcut investiții în utilaje dacă nu vă prezentați produsele pe net? Răspunsul este doar la dvs.

Despre matei 15 Articles
Sunt fost jurnalist. M-am apucat de web design prin 98-99. La început doream doar să-mi public articolele si fotografiile. Apoi, am făcut și site-uri pentru alții... Mă axez pe conținut. Adică pe texte și imagini, respectiv pe copywriting...